Kerana kau bilik aktiviti...

Friday, October 15, 2010

| | |
Sejak beberapa minggu ni, fakulti aku heboh pasal kes bilik aktiviti ni... semuanya bermula apabila....

Satu hari selepas solat zohor, aku dan beberapa kawan ku berehat sekejap dalam bilik tu...Dah lama rasanya aku tak tengok tv, aku pun pasang lah tv....pastu kawan aku balik lab tinggal aku sesorang kat situ tgk tv...punya syok2 tgk tv sambil baca surat khabar, ada sorg staf ISO tegur..aku tak berapa ingat macam mana tp lebih kurang  mcm ni lah.." bilik ni untuk staf sahaja sebenarnya, student masuk solat jer..Makanan2 kat sini berbayar spuluh ringgit, kalau awk nak join, blh byr dengan sy..." Aku pun kata "..ooo..yeke...nanti sy inform kawan2 sy..."..

Aku pun cepat2 lah kuar dr bilik tu..malangnya aku tak perasan handphone aku tertinggal dalam bilik tu...Dah sampai kat lab, aku pun cite lah ape yg staf tu bgtau...dorg pun kata.."urm yeke, duk rehat pun tak boleh ker, ..urm, klu cam tu kita bayar lah"...Akhirnya keputusan diambil untuk membayar je lah 10 ringgit tu...Sangka nya semua dah selesai, jd aku pun gerak ler ke HEP dgn cik emi, nak hantar borg minta keje( masih x perasan hp xde)..Pas selesai, cik emi balik lab, aku plak g masjid..macam cite aritu lah (post angan2 tak kesampaian tu)...

****************************
Sesampainya aku di lab...tetiba kecoh plak dalam lab...ingatkan dah selesai..huhu... Kawan2 kumpul pastu dorg cite lah...ketua staf ISO tu bagi pesanan melalui cik rini supaya student2 tak leh duk dalam bilik aktiviti kecuali  untuk solat sahaja...dan pesanan untuk aku supaya ambil handphone aku tertinggal kat bilik tu..( baru aku sedar hp aku hilang..ish3)...bila dengar suara2 sumbang (tiada kesahihan, hanya anggapan) kata..sbb makanan kat bilik tu selalu habis..jadi kisahnya macam dorg nak salahkan kitorg lah amik ( brg2 yang dorg bayar 10 ringgit tu macam milo, nescafe 3 in 1 tu, biskut2 kering)...well, semua kekawan aku xde pun amik makanan dorg tu, setakat minum air kosong yg ditapis, kueh raya yg atas meja tu( baru2 ni kan raya posa), pastu baca surat kabar dgn tgk tv ( tgk tv tu aku je kut..hahaha) dan makanan2 yang umum, kira dorg wat jamuan terbuka, ajak semua org makan...Selain dari tu kitorg x amik...percayalahhhhhh ( mcm Datuk Siti nyanyi..hihi)

************************
Untuk pengetahuan semua, bilik aktiviti tu dulu memang khas untuk staf dan student postgrad..(dari org yg mula2 membuat bilik ni mnjadi bilik aktiviti)......Cuma sekarang jer tetiba student tak dapat masuk..masuk pun hanya untuk solat...musykil2...Dan Untuk Pengetahuan korg jugak, amaran ni di khaskan untuk geng2 lab kami sahaja...

Oklah, dah dapat pesanan tu, kitorg akur...Malam tu aku msj ketua staf ISO tu nak amik balik handphone aku awal pagi, sbb esok aku nak gerak ke KL ada conference..tp time msj tu sekali lagi kena tegur...takpalah..aku iyekan aje..malas nak bertekak...Esok  aku dan cik syg nak jumpa dia nak kasi sesuatu...

**********************
Esoknya, aku dapat lah hp aku tu, tp ketua staf tu xde, jd org len yang bagi kat aku..takpelah xdapat jumpa...cik syg pun bg lah sampul tu kat "org tgh" tu( hehehe..jgn marah) pastu ada pesanan kitorg bg..." nanti kata kat En Spider( bukan nama sebenar)..kami minta maaf lah sebab guna bilik aktiviti tu..ni kami satu lab bayar untuk apa yg kitorg makan (duet utk air kosong n kueh raya yg kitorg amik).pasni kitorg tak masuk lagi..( cam sedih jer..huhu)...Dah selesai tu, kitorg pun gerak lah..dah lambat nanti kena tinggal bas..huhuhu...

Sesampai nyer di KL, tgh duk rehat2 dalam bilik, tetiba En spider tu call aku..tp cik syg yg jawab...huhu.. sinis jgk lah cara dia kata...dia tanya nape bagi duet tu, kami katalah untuk kueh yg kami makan...dia kata dgn sinisnya, tau tak pa, len kali jgn masuk lg...urm,malas nak panjang2, cik syg iyekan aja...tettt..selesai...pastu cik eman call...dia kata En spider cari aku, pastu dia pulang kan duit tu dan dia kata sy halalkan ape yg korg makan dan minum... pastu bg amaran lg, korg semua x boleh masuk bilik aktiviti tu lg (dgr2 cam nada marah lah)...Tak boleh masuk terus ker ni????..puuulakkkkkk....aduhai...

*************************
Masa kat KL, cik syg msj dgn En spider tu, nak tanya kebenaran kenapa tak boleh gna bilik tu terus...pastu dia bgtau aku ape yg En Spider tu balas...Huuuu, SAKIT ATI bila baca...tak boleh lah nak bgtau contoh msj tu, tp kebanyakan msj yg dia balas tu, ada unsur2 kasar lah, siap berani mgata lecturer kitorg...dia jgk kata  ada staf buat aduan  2 kali pasal kami yang selalu "bertenggek" kat bilik aktiviti tu..huh, kes naya...korek punya korek, kami pun tahu siapa yg buat aduan tu...cik Murai upernyer...

Sebelum kami dapat amaran..ada sesuatu yg berlaku...
******************
Dengar suara2 sumbang kata " Cik Murai ni cari pasal dgn kitorg sbb dia kena marah dgn  sorg lecturer sbb tak buat keje"...ape kaitan dgn kitorg????...
Mcm ni citenya..Minggu lepas kawan aku, cik syg dah wat report pasal gas CO2 dah nak abih tp Cik Murai ni wat derkkk jer pastu kata nanti sy order baru ..Beberapa hari lepas tu kawan aku ingatkan lg cik Murai tu tp dia siap kata, masih ada lg kan, pakai dulu yang tu...( tahu kah betapa penting nya gas tu, klu xde boleh menyebabkan sel mati..nak beli sel baru mau beribu2 pulak..satu sel dah 2 ribu lebih...sanggup ker???..adoyai)..Sehari sebelum hari yang kami kena tegur tu, gas tu dah semput2...sempat jugak lah cik syg pindahkan sel ke fakulti atas bukit...tinggal sel lecturer lain...esoknyer,  gas dah tak ada, lecturer tu pun angin lah, dia turun dan marah kat cik Murai tu, tu yang cik Murai tu balas dendam kat kitorg ni...ish3...bukan salah kitorg, dia yg ambil mudah..huhu..kan dah kena....

********************
Dipendekkan cerita.....Student dan lecturer2 pun dapat tahu, abih semua tak puas hati...Dorg adu pada org atasan...
Dengar suara2 sumbang kata semua student postgrad dan staf boleh gunakan semua yang disediakan didalam bilik tu..termasuk lah tv..Air masak dan surat kabar tu disediakan oleh fakulti...Kueh raya tu pulak, staf2 yang bawak untuk sajian bukan dibeli guna det 10 ringgit tu...urm..

Kes ni dah kecoh satu fakulti, sampai naib dekan pun dah tahu, akhirnya ketua staf, dan semua staf ISO tu dipanggil...Dengar suara2 sumbang kata dorg kena marah, pastu naib dekan buat pekeliling...Didalamnya diberitahu bahawa, bilik aktiviti hanya untuk staf akedemik dan student postgrad, staf2 ISO hanya boleh masuk untuk solat sahaja..haaa..kan dah kena balik..bukan salah kami..huhuhu...kesian giler kat kakak2 staf ISO yang tak bersalah tu, hanya kerana nila setitik rosak susu sebelanga..ish3...akak2 yang tak bersalah tu, kami minta maaf yer...
setakat ni lah yang terjadi...

pstt: Cik Murai ni  tetiba amik cuti beberapa hari..kenapa yer???..Dengar suara2 sumbang kata ada sorg lg staf yg bgtau cik Murai ni pasal ada student tgk tv kat bilik aktiviti..ermm..tu yg cik Murai ni report... " akukah pencetus tragedi ini????...ish3...

Sebenarnya aku pun tak nak lah sampai jd macam ni, bukan apa tak mahu bermasam muka antara student dan staf..kita kan dibawah satu kepimpinan yang sama...sepatutnya kena lah hormati antara satu sama lain..betul tak....huhuhuu...

Walaupun hidup kita seringkali diuji...Walaupun perasaan kita seringkali disakiti...Pasti ada waktu bahagia kembali...untuk kita nikmati...dan waktu itu mampu melenyapkan keresahan hati...Alhamdulillah...itulah kebesaranNya... (^_^) (SNH, 2010)

0 comments:

Post a Comment