Aku dan kehidupan itu

Wednesday, October 27, 2010

| | |
Suatu ketika dulu, kehidupan mu tenang...
Di kiri kanan sentiasa ada yang membantu... 

Kini kau nun jauh diperantauan...
Membawa harapan insan tersayang...
Memikul beban menempuh dugaan...
semoga menjadi insan terbilang...

Sejak beberapa bulan yang lalu, aku ada byk sgt masalah...aku rasa serabut sgt, sampai ada satu tahap tu aku betul2 dah mengalah...urm... masalah peribadi, masalah pelajaran dan masalah kewangan...

Mula2, laptop aku yang rosak tu..so, perlu duit lagi nak baiki... pastu barang yg  aku nak guna utk projek research aku tu x boleh proceed pembelian sebab fakulti dah tak cukup duit, padahal barang tu dh approved beberapa bulan yg lepas tp x proceed..so, aku tak dapat nak start kerja aku tu..sekarang dah tinggal satu sem, mana sempat nak siapkan...urmmm, pastu sample yang aku beli untuk projek aku tu plak company salah hantar...so terpaksa stop kan kerja yang aku dh mula sebab nak tunggu sample yang betul...

Time ni aku betul2 stress..tapi aku susah nak kongsi dengan org lain, termasuk famili aku..ye la kan, , dorg dah cukup susah nak jaga aku..maklum lah aku bukan ada sumber bantuan kewangan..nak pinjam kat PTPTN pun aku dah tak mampu, masa dulu dah pinjam beribu..so, sekarang ni aku bgantung dengan famili aku ja... 

Sebelum aku jumpa satu petunjuk ni, aku betul2 dah fikir nak berhenti belajar...pastu aku bincang dengan supervisor aku...then, aku tukar fikiran..aku rasa aku nak tangguh dulu cari keje...tak pun aku tukar status study aku kepada part time...urm, sebelum raya puasa aritu aku dah yakin dengan keputusan aku nak tangguh...tapi...

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
(Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

Ayat ni benar2 buat aku sedar...Setiap kali bila aku rasa susah, aku akan ingat ayat ni...sebab bila aku baca hati aku akan tenang balik...Alhamdulillah, masih ada kekuatan untuk aku hadapi dugaan Allah...Kadang2 bila aku rasa dugaan ni berat sangat untuk aku, adakah aku akan tewas dengan ujian ni...


"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
( Surah Al-Baqarah ayat 286)
  
Alhamdulillah, stakat ni aku masih mampu hadapinya...Kadang2 aku nangis juga, tp aku x suka nangis depan org...entahlah, aku rasa macam aku sorang2 tekapai-kapai di tengah laut, xda teman untuk aku kongsi kesedihan aku...Mungkin sebab kawan2 aku pun dah banyak masalah...dan aku pun x suka sgt luahkan perasaan kt org... tapi...

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.
(Surah At-Taubah ayat 129)

 "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" 
(Surah Al-Baqarah ayat 45)

Alhamdulillah, setiap kali pas solat, aku rasa tenang...Ada kekuatan untuk aku teruskan kehidupan...

****************************

Sepanjang aku cuti raya kat kampung aku, aku fikir banyak kali..betulke keputusan aku...mulanya aku nak bincang dengan famili, tp bila tgk muka mak ngan ayah aku, aku sayu..tak tercakap apa yg dalam fikiran aku...last2 aku cakap aku nak bawak moto sbb nak cari keje part time...lain cite jadinya..huhuhuuu...Hari tu jugak parent aku bawak aku g kedai moto...sebenarnya dah banyak kali aku bgtau keinginan aku nak bawak moto g johor, tp lepastu aku kata tak mahu...xsanggup nak susahkan org tua aku lagi..tapi aku tetap jugak susahkan dorg..Ye la kan, famili aku ni sederhana, bukan berada...nak kuarkan duit utk benda yang x penting tu rasa sgt sayang.....huhuhuhuhuuuuu...pasal laptop rosak pun aku x cakp dengan parent aku, sbb aku tahu walaupun dorg akan berleter, dorg tetap akan bg duit untuk baiki...Kadang2, parent aku call, tanya cukup duit tak nak makan, aku jawab cukup padahal dalam bank ade bape puluh je..xpelah, aku leh jimat2...


Ya Allah, sayangnya mereka padaKu...Aku bersyukur Ya Allah...Moga aku menjadi anak yang mereka inginkan..Amin...

Akhirnya, pas aku balik dari cuti tu, aku buat azam baru...nak cari keje part time...cari punya cari, dapat lah keje...Kawan aku pun ada yang tolong carikan, time cih yer cik nfizah...Sekarang ni aku buat 2 keje part time dan 1 bisnes sendiri (pakat dengan cik eman dan cik jalini)...pastu kalau lecturer nak suh wat somethin2, aku buat jugak keje tu, klu aku reti la....



"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Surah Al-Baqarah ayat 216)

Sebenarnya, semua dugaan ni dah beri pelajaran pada aku...Setiap ujian tu pasti ada kebaikan dan hikmah disebaliknya...Baru aku faham...Sekarang ni aku lebih rajin, lebih yakin dan lebih sabar..Alhamdulillah...


Pssttt: aku dah cite dulu pasal keje sambilan pertama aku, nanti aku cite keje2 lain yang aku buat sekarang ni..memang agak sibuk sampai tak cukup masa nk rehat dan makan..huhuuu..

0 comments:

Post a Comment