Canada...

Saturday, October 16, 2010

| | |
Canada.... 
Peta Canada
Tempat kedua yang aku teringin nak pegi...sebabnya kt situ ada satu keindahan yang amat menakjubkan... sememangnya ciptaan Allah tu tak tertanding kecantikannya...nak tahu tempat apa yang aku suka tu...hehehe.. semestinya air terjunnya yg teramat cantik tu... aku dapat tahu pasal air terjun ni dari sebuah novel... bila cari2 kat internet, memang terbukti keindahannya...

...Niagara Falls...
Disini terletaknya Niagara falls

Air terjun ni dekat Sungai Niagara yang terbentang di sempadan antarabangsa yang memisahkan wilayah Ontario, Kanada dan negeri New York, Amerika Syarikat. Air terjun ini terletak 27 km di barat daya Buffalo, New York, 120 km di selatan Toronto, Ontario di antara bandar berkembar Niagara Falls, Ontario dan Niagara Falls, New York.

Permandangan di waktu malam
Sistem air terjun ini terbentuk apabila glasier mula mencair pada penghujung era glasier Wisconsin (zaman air batu terakhir) dan air-air itu, yang berasal dari Tasik-tasik Besar yang juga baru terbentuk, membina laluan menerusi Tubiran Niagara dalam perjalanan menuju ke Lautan Atlantik. Walaupun tidak terlalu tinggi, sistem ini adalah amat lebar. Lebih 168,000 m³ padu air jatuh dari garis rabungnya pada setiap minit.

cantiknyerrr..
Air terjun ini terkenal kerana keindahannya dan juga sebagai sumber bernilai tinggi untuk penjanaan hidroelektrik. Menguruskan keseimbangan di antara kegunaan rekreasi, komersil dan perusahaan telah menjadi satu cabaran bagi penjaga air terjun ini sejak tahun 1800-an.

Dari pandangan hadapan, inilah Niagara falls..

~ sumbangan Wikipedia~

Psst: teringin betul nk tgk tempat ni..nak lihat sendiri keajaiban ciptaan Allah ni...tapi memandangkan diri yang tak berapa mampu, mungkin ia akan kekal sebagai angan2..tapi aku dah cukup happy dapat mengenali tempat ni dari jauh...Alhamdulillah...(^_^)

0 comments:

Post a Comment