Ramadhan Al Mubarak telah tiba..

Wednesday, August 11, 2010

| | |
Ahlan Wa sahlan Ya Ramadhan...

Bulan ni bulan yang paling dinantikan oleh umat islam (bg yg betul2 menghayati keunikan bulan ini).... Sebabnya dalam bulan ramadhan ni
..."Di Awalnya rahmat, dipertengahannya keampunan dan penghujungnya pembebasan dari api neraka"...

Semua manusia pun pernah buat kesilapan, pernah buat dosa tapi sukar nk minta keampunan (termasuklah aku..huhu..paling susah sekali bila buat dosa sesama manusia)...x tahulah ape sebabnya, padahal kita tahu Allah itu Maha Pengampun lg Maha Penyayang... So bulan ni adalah satu hadiah buah umat islam yang mahu meningkatkan iman dan memohon keampunan... 

Dalam bulan puasa ni mesti aku akan fikir pasal solat tarawih, sahur..urm.. ape lagi eh..juadah berbuka (hehe)

Dulu aku ada baca list2 kelebihan solat tarawikh untuk setiap malam..( nanti nak cari balik ape kelebihan tu (^_^))... Ape yg aku ingat setiap malam tu sangat istimewa dan aku rasa amat rugi klu tertinggal satu malam pun...(huhu..tapi tau2 lah kaum hawa ni mana posa penuh tambah lg dgn sifat malas tu..susah2)...

Sahur pulak diharuskan sebabnya nak membezakan antara ibadah puasa orang islam dengan ibadah puasa org kristian...   Meminum seteguk air ketika bersahur pun dah cukup...Seperti sabda Rasullulah.." Makan sahur itu ada keberkatan. Oleh itu, janganlah kamu meninggalkannya meskipun salah seorang antara kamu hanya meminum seteguk air .Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat keatas org2 yg makan sahur"
(so x perlu lah risau nk bangun awal2 nk memasak lauk sedap2...minum air dengan 2 biji kurma...mantappp..janji sahur kan..(^_^) hehe)

Paling best skali mestilah tima nk buka puasa...Bersinar mata tgk org jual mcm2 kat baazar tu....Tp janganlah sampai membazir, "membazir itu kan amalan Syaitan"...Maklum lah, nafsu makan meningkat time tu, nak tu nak ni, aleh2 x abis sebab dah kenyang...ish3..macam aku lah plak..huhuu..so kali ni aku xnak bazir duit kat baazar( padahal nak bajet sbb dh pokai..huhuhu), makan kat masjid aje..xpun masak telur goreng kat bilik....yeah...(^_^)

Apepun yang penting, kita posa lah dengan ikhlas sebagaimana sabda Rasulullah... " Sesiapa yang berpuasa ramadhan dgn penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosa yg telah lalu"...

So, selamat berpuasa buat kawan2 seagama dengan ku...jangan puasa makan jer, puasa lah dari segi perbuatan dan pertuturan...ingatan utk aku sekali...Semoga amalan kita kali ni diterima Allah...Amiinn... 


2 comments:

Cik Anis said...

selamat berpuasa!

AziF_RuNtC said...

selamat berpuasa jgakkk (^_^)

Post a Comment