Dugaan Hari Pertama puasa..

Friday, August 13, 2010

| | |
Ingat tak, masa kecik2, saat paling best bila tiba posa ni...(ke aku je yg rasa best??)....Ramai2 ahli keluarga duk depan tv tunggu Pak Cik tu kuar TV..." Saya wakil Raja2, mengumumkan tarikh mula puasa adalah ....."..saat ni lgi best bila pngumuman tarikh raya...hahaha....syok2..

Huhuuu..tapi tahun ni nyer posa agak sedih lah pada hari pertama..huhuuu...(dugaan atau balasan untuk dosa aku??...urmm)

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata 'kami beriman' sedangkan mereka tidak diuji (dengan sesuatu ujian)"- (Surah al-Ankabuut ; 2)



Disebabkan xde byk "pitih" aku ngan cik anis rancang nk berbuka kat mesjid...Tapi petang tu sebelum gi masjid, kitorg kuar g bazaar nk beli air soya...Selalunya kat masjid, kena beratur amik air. Jd malas nk beratur,belilah air sendiri...Kali ni tersusun siket, sebab air pun dh di letakkan jugak...jd xperlu beratur amik air...hehe..

Masa aku ngan mek anis jalan2 kat bazaar tu, tgk lah apo yg dijual...(char kuey tiaw favorite aku xdak..huhuhu...kiciwa tul)

Setelah beberapa kali tawaf kat kawasan tu, akhirnya sampai masa nk beli air, mek anis beli soya kt kedai len, aku pun beli soya gak tp tak sama kedai...mungkin dah nasib aku kut...Disebabkan kesuntukkan masa, aku pun menyelit lah pegi kat depan org jual air tu... nampak sibuk sangat en tu duk isi air dalam plastik, maklumlah ramai...Tetiba dia melemparkan plastik berisi air soya dihadapanku...(baguslah sebab masuk dalam bekas dia, tp yg x bagus nya air dalam bekas tu percik ke muka dan baju ku..ohhh, ini sudah lebih)...Aku yg sudah blur dn tak tahu nk kata apa just padang dia sambil senyum..(padahal dalam hati duk marah2 dia...huhu...bodoh lah, kalu air td masuk mulut batal posa aku tau...x beradab betul..huhuu)
Macam nak blah jer dr situ..tp disebabkan kejadian td agak memalukan aku, aku tggu jugak air...dapat lah beli air soya dan dgn segera aku cabut dr situ...(sek bek dia minta maaf..huh...Bos dia pun marah dia jgk..haha padan muka..mek anis plak duk gelak2..huhu.)

Lepastu nk beli air untuk mekNi plak..honey dew...sampai kat kedai tu aku pun katalah " Honey Dew satu"...(lama gak lah bru aku nk ckp, sbb dia cam bz layan org len..urm...)Dah kata tu, duk tunggu lg dia bungkus...Pastu ade org bru datang order air yg sama...( yg geram nyer boleh plak dia bagi air tu kat bdk tu dulu...ingat aku ni tunggul kayu ker..aduh, dugaan lg..)...So, aku pun ckp lagi " honey dew satu"...dia dgr dah, n dh siap bungkus nk bg kt aku..aleh2, dia bg org len yg baru datang..( fuhh, berasap2 kepala aku..nk marahhhh)...aku pandang cik anis, cik anis pandang aku, dan aku pun tersengih..huhu..last2 cik anis yg cakap..(dgn agak kuat..hehe.." honey dew 1")...En tu dengar, tp pkara yg sama berlaku, en tu bg kt org len yg bru dtg...( tp kenapalah time tu ramai sgt yg nk air tu, byk lg air len..huhuhu)..akhirnya mek anis pun gerak ke depan en tu dan mengulangi "honey dew 1"...brulah dapat air tu...hurm...Kitorg pun gegas ke masjid sebab dah lambat...alhamdulillah dapat gak tempat n makan...semuanya hanya kerana air...

Malam tu pas tarawih, aku nk buka lah laptop aku macam biasa..tapi..dugaan datang lagi..laptop x boleh buka..huhuuuuuuuuu....cedih2..(menangis aku time ni sambil tutup muka dgn bantal)... Dalam duk sedih tu En Zizi call ...( setelah beberapa bulan menyepi tetiba dia call aku time nk bulan puasa..so..ni kali ke 2 dia cal..n dia kata nk call aku hari2..urm...tp mlm td  (hari ke2 puasa) dia x call..mgkin terasa hati dgn aku..) dalam2 duk sembang dgn en zizi, Mr Ajnabi plak call (dia org yg first2 dlm kisah cinta aku)..dia tanya nape tak buka "facebook"..aku pun cite lah pasal laptop aku...Dia kata xpalah, esok2 dia call pulak (malam td (hari ke2 puasa) dia call spt yg dijanjikan..hehe) ....Dan aku pun tertido merelakan semua dugaan tu pergi...


Daripada Anas, sabda Rasulullah SAW bermaksud, “Apabila Allah cinta kepada suatu kaum, mereka diuji. Barang siapa reda menerima ujian itu, Allah reda pula kepadanya. Dan barang siapa yang marah (tidak reda), maka Allah pun murka kepadanya.” (Hadis riwayat Imam At-Tarmizi)

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Dari Abu Hurairah, sabda Rasulullah SAW: Jika engkau terkena oleh sesuatu musibah, maka janganlah engkau berkata: Andai kata saya mengerjakan begini, tentu akan menjadi begini dan begitu. Tetapi berkatalah: Ini adalah takdir Allah dan apa saja yang dikehendaki oleh-Nya tentu Dia melaksanakan-Nya, sebab sesungguhnya ucapan andai kata itu membuka pintu godaan syaitan.” (Hadis riwayat Imam Muslim)


Ya Allah, ampunilah aku kerana meragui ujianMu, dan aku bersyukur kerana Kau telah menyedarkan aku...Aku redha dengan dugaan yang kau beri pada ku dan aku akan berusaha menghadapinya dengan cara yang paling baik tanpa putus asa...Ya Allah, sayangilah aku sepertimana kau menyayangi hambaMu yg soleh..Aminnn


2 comments:

Cik Anis said...

hahaha,,,,aku bengang betul ngn laki jual air tu,,seb baik sabar..huhu..kerna air mekni seorang...nipis posa aku,,huhu

AziF_RuNtC said...

hahaha..hg baru satu kedai..aku dua kedai skali gus..huhuuuuu

Post a Comment