Nenek ku pergi...

Monday, August 23, 2010

| | |






Hari ahad aritu aku dapat mesej dari kakak aku....Time tu aku tengah mamai tido, maklum lah ari ahad..pakat malaih nk bangun pagi..huhuhu

"Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila
datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu
kerjakan. (QS, Al-Munafiqun, 63:11)"

Tapi pas baca mesej tu, memang bulat ar mata aku...Hurm, kakak aku bagitau yang nenek aku dah meninggal pukul 11.15 pagi... Ya Allah, masa tu aku blur tak tau nak buat apa... Akhirnya aku kuar bilik, amik air sembahyang... duk balik atas katil sambil pegang yassin...

Dari sini hanya doa dapat ku kirim,
Dari sini hanya kasih dapat ku beri,
Dan Dari sini hanya rindu yang kembali.

Sambil baca yassin, aku imbas balik kenangan aku dgn nenek aku....(terasa sikit sgt masa aku dgn arwah)... 

Dulu masa arwah sihat, dia slalu menebas rumput kat belakang umah, semak katanya klu x tebas...sebab tu dulu umah aku cerah, xde rumput..lapang mata memandang...tp sejak nenek aku sakit xde sapa yg buat, dah jadi hutan belantara...Kadang2 jer spray racun rumput xpun tebas pakai mesin... Kalau arwah suh amik daun sireh 2 atau 3 helai kt belakang umah tu, aku suka amik 2 kali ganda..takut x cukup...pastu aku pun kena marah, awat amik banyak2...huhuhu...Jarang sgt kuar dengan nenek aku sbb nenek aku x suka jalan2...tp klu sekali kuar, aku yg tolong jaga barang nenek aku...

Masa nenek aku dah sakit, time aku balik cuti aku slalu potong kuku arwah klu dh panjang...kadang2 tolak kerusi roda bawak arwah gi bilik air...Kadang2 suapkan makanan...hurm...siketnya kebajikan aku kalau dibandingkan kebajikan arwah pada aku dulu...huhuuu.... ...Aritu kawan aku, en ajnabi tu aku datang, dia sanggup bangun dari katil (tgh sakit2 pun minta aku bawak gi ruang tamu) sebab nak tgk sape..(mana tau calon suami aku ker sbb itu kali pertama aku bawak balik lelaki dtg umah..huhu)...Bila aku nak balik tempat belajar, aku akan salam arwah dulu, pastu dpat lah duet poket siket...hehehe...

Tapi, aku pun pernah wat nenek aku bersedih hati...Masa tu aku nak kuar pi pasar malam dgn kak long n abang ipar aku, nenek aku pesan asam, sbb dia trigin nk makan...Bila balik tu, aku memang lupa sgt2 pasal asam tu...esoknya bru aku teringat, nenek aku cam sedih jer...huhuuu...Pastu kak ngah aku kuar, aku pesan suh beli asam...Balik tu dia pun beli asam...lega siket hati aku...tak lama lepas tu, kak long aku pun bawak asam...hehehe..byk lah asam untuk nenek aku...nenek aku pun senyum balik..dia kata sape nk makan banyak2 ni..huhuuu.. "Maaf ye nek, aritu betul2 lupa"

Last aku jenguk nenek aku sebelum bulan puasa ni sbb mak aku kata sakit nenek aku dah makin teruk, dalam seminggu aku balik pastu aku balik Johor... Tapi nenek aku memang dah lama sakit... Bila teringat balik hari aku nak balik semula ke Johor tu, aku x salam pun dengan nenek aku , sbb arwah dah tido time tu takkan nak gerak...huhuuu... tak sangka itu kali terakhir aku tgk arwah...

Yang sedihnya aku x boleh nak balik kampung tgk nenek aku wat kali yang terakhir..urm... Rasa yang bercampur baur,rasa nak nangis tp bila ingat ni bulan puasa, kang batal puasa aku..jd aku pun tahan lah sampai buka posa...tp air mata klu nk turun mana leh tahan..so...aku pun(T-T)....Tapi org dulu2 kata xelok nangis, nanti mayat kena siksa...Aku cuba sedaya upaya untuk x menangis lg...

"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.. (al-Hadiid: 22-23)"

Kakak aku mesej lg bgtau nak kebumikan nenek aku lepas asar...Kalau aku balik pun memang tak sempat... bas aku hanya ada malam, klu bertolak malam tu sampai pagi esok..( kenapalah xdak bas balik penang waktu siang..huhuuu..klu adapun aku xkan sempat sampai...) waktu ni aku terasa menyesal sangat belajar jauh2...(itulah, padan muka aku, ikut kan hati nak merantau, bila jadi macam ni amat lah terkilan..huhuuu.)

"Mahasuci Allah Yang di dalam genggaman kekuasaan-Nya seluruh kerajaan, dan Dia Mahakuasa atas segala sesuatu. Yang menciptakan mati dan hidup untuk menguji kamu siapakah di antara kamu yang paling baik amalnya, dan sesungguhnya Dia Mahamulia lagi Maha Pengampun" (QS Al-Mulk [67]: 1-2).1

Bila ingat pasal mati ni, apelah nasib aku...cukup ke amalan dan kebajikan..huhuuu

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."

Ya Allah, mati kan lah aku dalam keimanan dan sebaik-baik kematian...Dan tempatkan lah aku di dalam syurgaMu sungguhpun aku tidak layak berada didalam nya...Kerana aku tidak sanggup menghadapi siksa dari api nerakaMu... Ampunkanlah dosa-dosaku, serta dosa-dosa kedua ibubapaku, serta saudara seislamku...Sekiranya aku jahil, hadiahkanlah ilmu kepadaku agar aku insaf dan sekiranya aku dalam kejahatan, kembalikan lah aku kepangkal jalan...Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengasihani...Aminnn"


Tertulis kematian
Pada suratan kehidupan
Namun hanya ALLAH yang tahu
Bilakah ajal bakal bertamu

Detiknya menghampiri 
Tanpa petanda yang menanti
Bila tiba saatnya nanti
Tak siapa dapat melarikan diri

Itu hakikat dan kepastian 
Hadirnya tidak pernah kita alukan
Tua dan muda, miskin dan kaya
Semua insan pasti melaluinya

Sakit dirasa tidak terkata
Tika dipisahkan jiwa dari jasadnya
Hanya amalan bisa redakan
Bebanan derita di ambang kematian

Denyutan nadi akhirnya terhenti 
Bersama nafas yang tak terhela lagi
Kerana jiwa meninggalkan pergi
Pulang kembali untuk menghadap Ilahi 

Dari ALLAH kita datang,
KepadaNya kita pasti pulang

Detiknya pasti tiba
Adakah kita bersedia?
(by ana_muslihah)

p/s: Balik raya nanti mesti dah xde katil kat depan...Entah2 semua pun sunyi jer...huhuuu



0 comments:

Post a Comment