Jejalan dirumah keluarga angkat...

Monday, August 30, 2010

| | |
Minggu lepas pergi umah family angkat dekat Parit Lapis Baru dengan cik Ermi...hehehe..mula2 rancang nak pergi sehari je, bertolak ari jumaat, balik ari sabtu...alih2 sampai ke ahad baru balik..haha..best sangat... memang penuh lah perut dgn makanan..huhuu..

Masa nk gerak tu, wisau gak lah sebab xtau jalan, kang tak pepasal terus sampai umah aku kt penang tu..haha..bajet jer padahal beli tiket bas ke batu pahat...
so, kna la tanya kawan,dia kata nampak KFC tu terus ckp kat pakcik bawak bas tu nk turun situ...

Cik emi ler yg byk tnya, keje aku tidoooo..haha..( aku memang suka tido dalam bas, sek bek tak penah terlepas perhentian lg..opss jgn tipu bulan posa..huhuu..penah lah sekali terlajak masa nak balik U aku,nk bhenti kat sri putri tp dah sampai ke larkin..terpaksalah tambah modal bayaq det teksi..aduhai sek bek bawak det lebih...selalu kalau aku nak balik kampung, det dlm poket ada lah dalam 2 atau 3 inggit (x campuq det teksi) sbb aku x suka sgt turun dr bas klu bas bhenti, kecuali lah satu pkara yg blh wat aku turun..haha)...melalut lah plak..
*************
Sesampai nya kami di pondok bas, depan KFC tu,terus call ayah mai amik kami kt situ...sambil2 tgk pmandangan dlm keta..haha..tgk makanan sebenaqnya kt bazar tepi jalan tuu..adoi, kurang pahala posa aku..

Tetiba ayah angkata kata" nak beli papa ka, air sejuk ke?..
aku tgk emi, dia tgk aku pastu kami tgk ayah...tersegih2 mcm kerang busuk..haha...erk aku xkisah sgt, tp sedap gak beli air sejuk ni...hihi..ayah aku bagi det 3 ringgit beli air kt simpang laluan nk balik umah...pilih punya pilih, akhirnya air durian belanda yg berjaya menambat hati..hoho...tu bru part air..pastu ayah bagi det lg, suh beli kuih2..aku dh lama x makan kuih..maklum lah makan kt masjid...klu x makan kat mesjid pun masak jer kat bilik..
jadi, aku dan cik emi pun beli lah kuih pelita, pulut panggang, dan kuih hijau xtau nama apa..huhuuu..
***************
Sampainyer dirumah, terus aku menuju ke dapur..hehehe..bukan nk memasak..nk salam mak jer..heh heh..pastu masuk bilik, tukar tudung dan kuar semula...baru nk g tolong mak masak...buka posa kali ni mewah giler...dan yg penting ada sambal pecal favorite aku..yahoo...

sambil2 tolong masak tu...tetibe mak aku tanya "nak balik bile? balik ahad yer...(ade la siket sleng jowonya..haha)
susah ati tul nak jawab..cik emi lak pg tandas..urm..aku pn jawab mcm ni
"ingat nak balik ari sabtu..kawan kata kalau balik ahad kena beli tiket, kami x beli tiket lg. takut tiket abih plak"..haha..pandai tul kelentong...

mak aku balas " tak pe lah balik aje ahad, kalu xade tiket nanti ayahnye dgn maknyer boleh antarkan.."duduk lah 2 ari kt sini.."
...jeng jeng jeng...
alamak, nk kata apo nih..huhu..akhirnya aku pun iye kan aje..sbbtu lah tlajak sampai ahad

...ade ka patut pastu cik emi gelakkan aku sebab aku x blh jawab..sey tul...huhuu..

sepanjang duk dirumah tu, aku tolong mak aku buat kerepek...time tu ada tempahan kepek pisang manis dgn kepek pisang masin..jd pakat duk potong pisang.. time aku tolong tu, tgh wat pisang masin, cik emi pi buang kulit pisang, aku plak erm..ape eh pkataan yg sesuai..nak kta kisar bukan, nk kata hiris pun bukan..urm..ala potong bagi nipis2 pakai alat bentuk petak2 tu lah..huhuu..lemah tul bahasa melayu..

time asyik nk potong tu...mak aku kata
"za, nipis sgt tu, nanti hancur masa goreng..tekan kuat2 siket" huhuuu..alamak...salah buat plak..aku dah penat dah tekan, sampai lenguh sendi2..masih nipis gak...dah tu, sakit satu badan ooo...penat gak ek usahakan IKS ni..

Dah siap tu cik emi tanya "pisang manis x buat ke?
mak aku dgn senyuman ayus nya jawab" dah siap dah pagi td, anaknya tido lg tak bangun..." puk! kena sekali..apo nih anak dara bangun lambat...hahahahaha
************
Petang tu kuar jejalan beli baju raya utk shahrul..saiz badan dia sama cam adik aku..cik emi kata gaya ngan perangai dia plak sama cam adik dia (cucu mak aku..kira anak sedara angkat??..haha..)...dalam kete tu kami diam je..dgr lah anak beranak bsembang... nak tergelak aku tgk mak aku berleter kat dak rul tu..haha..sian2...baju ni xmo, baju tu xmo..padan ler...hihi..abihnya beli baju kaler ungu gelap saiz M..tu pun kata besar...aduh..sambil2 tu tgk gak lah kuih raya...paling murah 10inggit..buat kt umah je lah..

Dah nak balik tu singgah jap beli tiket aku ngan cik emi...
************
Dalam suasana senyap dan sunyi didalam kereta tu, tetiba kak jijah potong sebuah kereta..kak jijah pun kata " la laki tu tak posa, hisap rokok dalam kete, patut lah bawak slow jer"..

Dengan muka terkejut dan ingin tahu aku pun pusing belakang nk tgk, alahai tak nampak pulak...
tetiba budak sebelah aku dgn spontan nya kata " dia cuti tu, period"..hahahahahaahahha...aku terus ketawa, dan semua pun ketawa...cess, muka cam serius je masa ckp..


Hari terakhir aku duk umah tu, mak aku kata " len kali datang lagi..ada cuti 2 3 hari tu datang umah"...baik nya mak aku..hehe..time nak kemas2 barang tu, cik emi masuk bilik bawak 2 sampul..
"nah, duit raya mak kasi"..yea yea..dapat det raya...bukan det raya jer, siap dgn aneka kerepek lg tu..jimat det aku..x yah beli pape lg..he he he...

Buat mak dgn ayah angkat..Terima kasih jaga saya sepanjang saya kat rumah tu...Selamat menyambut Hari Raya..Maaf Zahir Batin...

Gambar ni masa aku ikut program anak angkat...ni la mak dan ayah angkat aku, yg pakai tag tu anak2 angkatnyer..hehe
p/s: paling best dapat minum air kelapa muda fresh dan pecal yang sedap..huhuuu...pecal ni macam kuah satay tp kaler dia agak putih..boleh cicah tempe, pisang goreng atau ayam ke..sebab rasanya sedap sgt..hihi

0 comments:

Post a Comment