Perempuan dan puasa..

Tuesday, August 24, 2010

| | |

Pagi tadi rasa nyaman sangat sampai aku rasa xmo bangun..huhuu..sedappp ooo tido(-_-z)zZZ... haha..tp ni bukan cite aku nk cite....

*************

Cakap pasal perempuan dan puasa ni, semua org pun tahu org perempuan ni susah nak puasa penuh...sbb dapat cuti... 
Time tu org yg tak posa tu kena lah jugak "posa yang tak sah" sebabnya susah nak cari makan waktu siang...kedai semua tutup, klu buka pun segan nak pegi beli sebab nanti org tahu lah kite tgh "period "... (kalau aku lah..tak tau lah klu korg2 yg pempuan yang jenis "Aiman x kisah"...huhu)


"Wanita yang sedang haid atau nifas diwajibkan berbuka, maksudnya tidak boleh berpuasa. Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda :

أَلَيْسَ إِذَا حَاضَتْ لَمْ تُصَلِّ وَ لَمْ تَصُمْ فَذَلِكَ نُقْصَانُ دِيْنِهَا
"Bukankah kalau dia sedang haid tidak boleh shalat dan tidak boleh puasa? Maka itulah kekurangan agamanya". [HR Bukhari]."

Tambahan dari istri Rasulullah S.A.W., Aisyah tentang wanita yang mengqadha puasa dan tidak mengqadha shalatnya:

كَانَ يُصِيْبُنَا ذَلِكَ فَنُؤْمَرُ بِقَضَاءِ صَوْمِنَا وَلاَ نُؤْمَرُ بِقَضَاءِ صَلاَتِنَا
"Dulu kamipun mendapatkannya, lalu kami diperintahkan untuk mengqadha puasa dan tidak diperintahkan mengqadha shalat". [HR Bukhari dan Muslim].

Sebenarnya ini merupakan ungkapan kasih sayang Allah kepada wanita, Allah tidak mewajibkan untuk mengqadha shalat karena shalat dilakukan berulang-ulang sebanyak lima kali dalam sehari, begitu juga dengan haidh yang terus menerus terjadi setiap bulanm pada diri wanita, yang mana jika shalat itu haris diqadha maka hal ini akan menimbulkan kesulittan yang besar. Adapun puasa, dikarenakan kewaijban itu hanya sekali dalam setahun, maka kewajiban itu tidak berlaku saat haidh, ini pun merupakan ungkapan kasih sayang Allah kepada wanita, lalu Allah memerintahkan kepada wanita itu untuk mengqadha puasa yang telah ia tinggalkan agar tercapainya kemaslahatn syari'ah bagi wanita itu.

[Majalah Al-Buhut Al-Islamiyah 26/83]

**********

Nak dijadikan cerita ni, masa aku nak gerak ke lab ( makmal tempat aku wat penyelidikan ), terserempak lah dengan dua org gadis, mina dan mini (bukan nama sebenar sbb aku x kenal pun) yg sedang bersiap2 untuk keluar jejalan...tetiba..

si mina kata kat sia mini " aku lapar lah"...( dah sah2 aku tau dia x posa, cakap bukan men kuat lg....)

pastu si kawan mini pun kata " jom pi tapau McD"...fuyoo, aku pun x sanggup nk beli makanan kt tempat terbuka macam tu...

Si mina ni balas " Tak boleh ke makan kat situ aje"...ish2, ni lagi advance...

kut ye pun korg tak puasa, hormatilah siket bulan puasa ni...huhuu..aku yang sebagai perempuan ni pun malu lah...Tak pun, xyah lah cakap kuat2 mcm nk wat pengumuman...diam-diam suda...huhuu."kurang pahala posa aku"...huhuuu...urm, pastu dorg berdua pun nek moto kuar dari situ....

Memang lah org perempuan yang datang bulan tu x perlu puasa, tp sebagai orang islam kita kena lah hormat siket bulan puasa ni..nak makan tu makan lah bukan nk larang pun, tp jangan lah menunjuk pada orang ramai...


2 comments:

Cik Anis said...

hahahaha..mina n mini ang tu duk blok mne wey?

AziF_RuNtC said...

bebudak blok aku...duk aras atas

Post a Comment