Balas balik

Monday, January 17, 2011

| | |
Asalamualaikum,

 Per khabar kawan aku ni yer?..moga2, korang sihat2 selalu...(^_^)
Hari ni aku terasa cam nak kongsi satu benda yang selalu nya ramai org yang macam aku buat..hahaha...

Sebelum tu nak tanya, Kalau seseorang buat korang sakit ati, tak kisah lah kawan ke orang awam ke... ape korang nak buat?

Mungkin tak korang balas balik apa yang dia wat kat korang...Ye lah kan, tak adil lah kita rasa sorang, kena gak bagi dia rasa... Klu dia bagi ko penumbuk, ko tumbuk la dia balik...hahaha... tp klu dia bagi cinta, ko tak suka dia...mcm na? ko bg balik tak cinta kat dia????!!!!...pikir2 (~_~??)***



" Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji."
(La Roche)

Sebenarnya, dalam satu perkara tu, tak semestinya kita balas kejahatan dengan kejahatan...Alangkah baiknya kalau kejahatan tu dapat kita balas dengan kebaikan...
Contohnya, Kalau orang tu masam, ko senyumlah...Kalau orang tu buat salah dan malu minta maaf, dan bermasam muka...tak salah ko minta maaf kat dia...Gerenti dia pun akan menyesal, dan minta maaf kat ko balik...

Ada Hadith Nabi saw yang berbunyi ‘ Laa darara wala diraar’
yang membawa maksud  
‘jangan lah memudaratkan dan jangan membalas kemudaratan itu dgn kemudaratan'
Dari Abi Sa'id Al-Khudri ra., bahawa ia telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Apabila seseorang itu memeluk Islam, lalu ia mengerjakan amal-amal yang membuktikan keislamannya dengan sebaik-baiknya (serta dengan ikhlas), Allah akan mengampunkan tiap-tiap kejahatan yang telah dilakukannya dahulu (sebelum Islam) dan sesudah itu dijalankanlah balasan (bagi segala amalnya) - tiap-tiap satu kebaikan (akan dibalas) dengan sepuluh kali gandanya hingga kepada tujuh ratus kali ganda dan tiap-tiap satu kejahatan (akan dibalas) dengan satu kejahatan yang menyamainya, kecuali jika Allah mengampunkannya."(Bukhari)

Semalam tengok cite hindi, kalau yang minat hindustan lah...hehehe... Tajuknye Rage Laho Munna Bhai... Ada lah jugak pengajaran yang boleh dapat dalam cite ni...yang baik2 je ikut...yang jahat2 jangan lah ikut, kita semua ada akal untuk pilih yang baik, dan buang yang buruk...kan kan!!!

Tapi time tgk cite tu aku terpikir, betapa untung nya aku dalam agama aku ni... Membuat kebaikan walaupun orang lain jahat pada kita... Kita akan dapat pahala, kebaikan akhirat nanti...Alhamdulillah...Tuhan Maha Adil... Dan bagi aku, semua agama pun menyeru kearah kebaikan...

Macam mana nak lawan kejahatan???!!!. ..ibaratkan kejahatan tu api, kalau kita sembur dengan api, makin maraklah api tu..tul tak??!!!... Tapi kalau kita siram dengan air, maka terpadamlah api...Air itu lah kebaikan...Semua manusia mana dilahirkan jadi jahat terus kan..mesti ada faktor2 luaran....


Cara terbaik menghukum orang yang telah melakukan kesalahan terhadap kita ialah dengan berbuat baik kepadanya.

Tapi..aku ni pandai cakap tapi tak pandai buat...huhuhuhu... Kadang2 aku tau aku selalu wat orang sakit hati...Mungkin sebabnya aku tengah marah ker, bad mood lah...Tapi bila dh tenang balik, rasa nyesal betui, tapi tak berani nak tegur atau minta maaf...Macam mahal sangat lah nak beli maaf tu...apo la aku ni...

Ketika kamu melontarkan sesuatu dalam kemarahan, kata-katamu itu meninggalkan bekas seperti lubang di hati orang lain. Kamu dapat menusukkan pisau pada seseorang, lalu mencabut pisau itu. Tetapi, tidak peduli berapa kali kamu meminta maaf, luka itu akan tetap ada. Dan, luka kerana kata - kata adalah sama buruknya dengan luka berdarah. 

Cuma bila sampai kepada satu peringkat..aku letih untuk hadapi... Jadi aku jauhkan diri, bukan untuk menghindari atau melupai, sekadar untuk memperbaiki diri...


Untuk kawan2 aku yang aku kenal dari mana pun yang pernah aku sakiti... Aku minta maaf yer...Aku tak bermaksud nak buat korang terasa... Moga kita kawan sampai akhir nanti...

6 comments:

Fidz@EartH said...

ermm..biasala masing2 ada personalitinya sendiri..saya pun kdg2 mmg mrh gak..kdg2 bestfriend wat hal..tapi pyh nak tunjukla..simpan jea dlm hati..insya.allah lama-kelamaan akan hilang "let by gone be by gone"cuma kita pun ada limit2 gak kan..bila mrh tarik nafas pjg2,istighfar byk2..insya.allah ok :)
Ps: setiap kejadian itu ada hikmahnya..be urself:)

AziF_RuNtC said...

Tu la... tapi kadang2 bahaya jugak kalu tahan je marah tu..
Ada org kata, hati2 dengan org yang menahan marah, sbb bila dia dah tak boleh sabar, jd mcm letusan gunung berapi.akibatnya pasti amat teruk...huhuhu..

So, kalu tak puas ati tu better terus terang, tp cara berhemat dan tidak menyakitkan hati..tapi mampu ke kita buat..hurmm...itu yg susah...

Fidz@EartH said...

hehe..letusan berapi tue mgkn sementara tue...
cuba try dulu..mana tau boleh..kita pun xtau.klu xcuba..klu nk mrh jea cpt2 lari n g bsuh muka elakkan dari trus berhdpn..mgkn akan reda.

klu mcm saya bila nk mrh saya cuba xbercakap diamkan diri n fikir sblm nk mrh dlm fkrn sy..sy ckp dri sy xprnh wat slh ke..perfect sgt ke dri sy nie nk mrh2 org..bila sy mrh mgkn d akan salahkan sy blik..ckp sy mcm2..last xjdi nk mrh..in the end bermaaf2an..
hehe..setiap org ada caranya ek..yakin boleh,msti boleh:)

AziF_RuNtC said...

Erm...betul3...hehehe... Sy pun suka diam kalau sakit ati...takut nanti lain jadi klu still nk bersuara time tu..huhu.. mgkin sbb dah pernah terjadi, so dah belajar dari kesilapan..

Fidz@EartH said...

btul2 kesilapan yg lalu mmg byk mengajar...kdg2 bnda berharga kita xhargai benda yg penting kta xtahu..smga smua nie dpt membentuk n mndidik kita:)

AziF_RuNtC said...

InsyaAllah...(^_^)

Post a Comment