Projek Ohhh Projek

Monday, January 3, 2011

| | |
Asalamualaikum...

Selamat Tahun Baru 2011...hehehe..

Sekarang ni dah nak masuk sem ke empat aku kat UTM ni...Tapi projek aku masih tahap zero lg....Urm, apo lah nak jadi dengan nasib aku..huhuhuhu

Cakap pasal projek aku ni...Meh aku cite siket... Dulu masa PSM aku wat pasal bakteria dan sisa petroleum. Lepas sambung ni, aku tukar bidang kepada molekular Terapi gen....Bahasa omputih panggil Gene Therapy...Memang 100% lain lah dari PSM aku dulu... 

Jadi kira nya untuk projek aku sekarang ni aku macam seorang budak yang baru belajar...Satu apa pun aku tak tau, kena belajar dari mula dan satu persatu...Kesian kan aku...Certain org sambung projek dari PSM dia dulu, jadi senang lah hidup dia sebab dah ada basic masa PSM dulu...Aku plak tak boleh nak guna pengetahuan aku masa PSM dulu, sebab tak dak kaitan pun...huhuhuhu

Untuk projek aku yang baru ni aku buat kajian pasal kanser pankreas...Kalau korang nak tau, walaupun penyakit ni tak sekronik macam penyakit jantung ka otak ka tapi penyakit ni pun boleh bawak maut...Sebabnya penyakit ni susah nak dikesan dari awal..Bila dah kesan tu kira dah tahap keempat, siap dah merebak kat organ lain...Memang tak dapat nak diselamatkan...Jadi bahaya jugak lah kanser ni...

Banyak lah kajian pasal kanser ni macam buat dadah anti kanser, atau kemoterapi ka, surgery pun ada gak tapi semua ni tak berapa berhasil..So projek yang aku wat ni pasal virus terapi...viruss???...hehehehe..

Mesti korang rasa virus tu bahaya kan, macam virus HIV tu... Kenapa pulak nak rawat penyakit pakai virus...

Erm, memang la bahaya tp virus ni specel sikit..sebab nya, dia nyer tahap bahaya sudah dibuang, cuma ambil beberapa fungsi virus itu untuk hantar normal gen masuk dalam kanser sel...(Susah nak terang lah projek aku...kalau aku terang secara saintifik, korang tak faham plak kan...hehehe) 



So, sekarang ni masalah yang menimpa projek aku adalah menunggu barang yang tak sampai2 lagi. Barang yang paling penting yang aku tak dak ialah pankreas sel dan  gen p53 (gen p53 ni fungsi dia menjaga kitar sel supaya berkeadaan normal, kalau ada prob jer, gen ni akan aktifkan beberapa gen lain untuk baiki sel tu..Lebih kurang lah...huhu)...Sedih gilerrr...Semester aku nak abih dah, tp projek x siap2...Dugaan2...

Tapi...


Beberapa hari yang lepas aku da jumpa seseorang..Aku panggil dia Miss Kam, Secara tak sengaja dapat tahu dia pun wat benda yang aku wat berkenaan gen p53. So, aku minta tolong dia, nak minta siket gen tu... Mungkin hari rabu ni aku dapat lah...Pasal sel pankreas tu, dia kata dia tak dak tp dia minta tolong kawan dia carikan..Moga2 adalah..huhu..

So, setakat ni aku menunggu dan terus menunggu berita baik dari dia..Harap2 lah ada kan..Dan Moga2 aku dapat grad ON TIME...



0 comments:

Post a Comment