Puasa 6 selepas raya....

Saturday, August 27, 2011

| | |
Assalamualaikum...Per kabar semua..hehehehe...Sekarang ni aku kat kampung..jadi free lah jugak nak mengupdate blog...

Hari ni nak kongsi siket terutama buat kaum hawa...hehehe...Alkisah puasa 6 selepas hari raya...

************************

Tengahari tadi, aku tengok cite tanyalah Uztazah di TV9, ada lah seorang penonton bertanyakan soklan tentang puasa 6...nak puasa sunat dulu ke nak qada puasa dulu...Ermm, menarik betul bab ni, jadi aku pun fukos lah..(erkkk, selalu pun aku fokus gak, tp kat tempat aku blajar mana ade TV, jd cam ne nak fokus kan..hehehehe..)

Menurut Ustazah Asni Mansor, ada 3 cara untuk puasa 6 dan puasa qada..:
 
1) Puasa qada dulu( wajib) , baru puasa sunat ( paling afdal lah...sebabnya dahulukan yang wajib baru buat yang sunat)...
 
2) Puasa sunat 6 hari dulu baru puasa qada (boleh jugak, sebab syawal sebulan jer...qada ada setahun lagi..)
 
3) Niat qada puasa serta sunat sekali gus..( yang ni lebih mudah dan lebih senang)...TAPI..puasa yang boleh gabung hanya untuk puasa sunat dan wajib..Tak boleh puasa wajib gabung dengan puasa wajib ( contohnya puasa qada dan puasa sebab nazar...Yang tu kena asing...dan juga untuk yang sengaja tidak berpuasa di bulan Ramadhan)..
 
psttt: Aku pilih yang ketiga...hehehehe...
 

0 comments:

Post a Comment